sunnuntai 5. elokuuta 2018

Meidän viikko

Meidän perheellä on ollut touhun täyteinen viikko. Tai oikeastaan mulla ja pojalla, sillä isäntä on paiskinut töitä. Siispä mä ja poika lähdettiin viikko sitten sunnuntaina ajelemaan täältä Pietarsaaresta kohti Turkua. Ensin vain käytiin heittämässä Fafa juna-asemalle Pännäisiin, kun oli meillä Pietarsaaressa muutaman päivän vierailulla.

Matkaa Pietarsaaresta Turkuun on yli 400km suorinta tietä. Ajamiseen menee aikaa lähemmäs viisi tuntia pienemmälläkin pysähdyksellä. Meillä on ollut tapana pyhähtyä jaloittelemaan ja katselemaan jotain kivaa paikkaa matkan varrelle ja käydä lisäksi kerran tai pari jossain matkan varren kahvilassa tankkaamassa itsemme. Pysähtymättä olisi vähän liian rankkaa pienelle lapselle.

Sunnuntaina pysähdyimme ihastuttavaan Kaskiseen. Se tekee pienen lisälenkin matkaan, mutta oli kannattava lisäkieppi. Oikein ihastuttava pieni kaupunki merellisine maisemineen ja puutaloineen. Taidettiinpa me nähdä kylän julkkiskin.

Maanantaina mulla oli yksi koulutus iltapäivällä ja sitä varten palkkasin ensimmäistä kertaa lastenhoitajan meille kotiin. Pojalla oli oikein kivaa ja odotti oikein innoissaan leikkikaveria saapuvaksi.

Matkalla Helsinkiin pysähdyimme Lahnajärvelle.

Tiistaina me suunnattiin kohti Helsinkiä ja käytiin Sea Lifessä katsomassa kaloja ja huviteltiin Linnanmäellä. Sieltä huristeltiin Tammisaareen Fammon ja Fafan luokse illan viettoon, kun kerran siellä päin olimme. Aamulla olimme aamupalan jälkeen vähän aikaa pihalla leikkimässä ja sitten jatkoimme matkaa. Kävimme matkan varrella Tenholassa uimassa.

Suunnattiin suoraan Maskuun siskon luokse. Siellä poika pääsi tapaamaan serkkujaan ja oli leikkikaveria. Sitten kotiin päiväunille ja valmistauduin iltaan. Menimme illaksi Ruissalon Saaronniemeen picnicille ja uimaan. Mukava päästä vilvoittelemaan uiden ja istumaan ulos, sillä meillä Turun asunnossa on iltaisin sisällä lämpimämpää kuin ulkona. Lähemmäs 30 astetta näillä helteillä. Mukaan reissulle tuli kaverini, jota en ollut vähään aikaan nähnyt, joten oli tosi kiva vaihtaa kuulumisia.

Torstaina menimme iltapäivällä Saloon iltatorille ja Mummon luokse. Siellä vietettiin aikaa siskoni ja veljeni sekä hänen lapsensa kanssa. Myös sisko Maskusta oli käymässä, joten pojalla oli serkkupoika leikkikaverina.

Perjantaina rentoiltiin kotona ja iltapäivällä lähdettiin taas ajelemaan kohti Pietarsaarta. Matkan varrella käytiin/poikettiiin Sastamalaan kurkkaamaan Herra Hakkaraisen taloa. Ulkoa päin siis vain katsottiin, kun kello oli jo niin paljon. Rantakahvilassa käytiin syömässä ennen matkan jatkoa. Seuraava paussi olikin sitten Maitoportilla, jossa syötiin iltapalaa.

Ajattelin, että on kiva viettää viikonloppua koko perheen kera. Meillä olikin oikein mukava viikonloppu.

Lauantaina olimme tutustumassa Kokkolaan. Käytiin museoissa, jätskikioskilla, vohvelikahvilassa ja käveltiin kaupungilla. Tietysti myös leikkipuistoissa käytiin ja rannalla oltiin.

Sunnuntaina teimme retken yhteen saareen täällä Pietarsaaren läheisyydessä. Siellä oli mukavaa ja rentoa viettää aikaa perheen kanssa.