lauantai 11. heinäkuuta 2020

Perhe matkustaa Baltiassa: Kaunas

Ensimmäisellä Baltian autokierroksellamme kävimme myös vanhassa hansakaupungissa Kaunasissa, Liettuassa. Kaunas on aivan Via Baltican varrella. Se on pääkaupunki Vilnan jälkeen suurin kaupunki ja on Kaunaskin saanut kantaa pääkaupungin titteliä aikoinaan.

Matkallamme pysähdyimme seuraavissa kaupungeissa/kylissä:

Viro: Tallinna-Rapla-Pärnu,
Latvia: Riika-Jurmala-Kuldiga-Liepaja,
Lietttua: Kuurinkynnäs (niemimaa)- Juodkranté -Klaipeda-Kaunas-Trakai-Vilna.

Takaisin menomatkalla pysähdyimme lisäksi Latviassa Siguldassa ja Viron puolella Pärnussa ja Tallinnassa, josta matka jatkui takaisin koti Turkuun Helsingin kautta.

Meillä ei ollut sen suurempia matkasuunnitelmia eikä hotellivarauksia etukäteen. Menimme fiilispohjalta. Yleensä kiersimme kaupungin päänähtävyydet päivässä ja olimme yhden tai kaksi yötä riippuen siitä mihin aikaan saavuimme kaupunkiin tai miten jaksoimme lähteä seuraavaan paikkaan.

Varasimme hotellihuoneet netinkautta tai kysyimme paikan päällä. Kaunasissa yövyimme pienessä hotellissa, joka oli korkean kukkulan päällä hieman sivussa keskustasta. Kävelimme katsomaan Kaunasin päänähtävyyttä eli linnaa. Oli kiva kävellä myös hieman sivummalla, jossa oli vanhoja omakotitaloja. Itse tykkään nähdä myös vähän sitä miten paikalliset asuvat ja elävät.

Kävelimme ensin katsomaan linnaa. Se on 1300-luvulta, mutta se on restauroitu vuosina 2009-2010. Mikään kovin suuri linna se ei ole ja siihen tutustuu nopeasti. Ympäristö on vihreä ja vieressä kulkee joki.

Linnan ihailun jälkeen suuntasimme lähellä olevalle kävelykadulle istumaan iltaa. Laisves- kävelykatu on pari kilometriä pitkä, joten siinä kävelemisessä menee jo hyvin aikaa. Siellä oli paljon erilaisia ravintoloita, kahviloita ja pieniä putiikkeja. Suomalaisittain Liettuassa on edullista. Kävelykadulta jatkuu uudempi Vilniaus -katu.

Pysähdyimme kivan näköiselle terassille kävelykadulla iltasella. Tilasimme pientä purtavaa ja juomista. Terassilla oli paljon ihmisiä. En tiedä oliko vain kiireinen ilta vai mikä, mutta saimme odottaa pieniä bruchettojamme ainakin tunnin verran. Välillä jo kysyimme jos tilauksemme oli unohdettu, mutta mitään kovin kattavaa vastausta ei saatu kuin, että on tulossa. Joskus.

Kaunasissa on erilaisia museoita, mutta me keskityimme tällä kertaa enemmän ihastelemaan ja katsomaan vain kaupunkeja ja fiilistelemään niissä. Ja tietysti matkan varrella oli kiva katsoa maisemia.

Kovin laajasti ei siis Kaunasia tutkittu, mutta sanoisin, että pääjutut olivat tuo linna ja kävelykatu. Shoppailijalle löytyy myös isoja kauppakeskuksia lähimailta, Akropolis (keskustassa) ja Mega (hieman kaupungin ulkopuolella). Ihan näkemisen arvoisia nekin. Pienempiä putiikkeja löytyy paljon Urmaksesta.

Vierailumme Kaunasissa oli vain yhden päivän (tai enemmänkin iltapäivän) mittainen. Turkulaisena minua kiinnostaisi nähdä Kaunasin funikulaari. Olen nähnyt siitä kauniita kuvia.

Mitenkään erityistä vaikutusta Kaunas ei tehnyt (toki kaunis kävelykatu vanhoine taloineen), mutta ehkä pitää vielä antaa parempi mahdollisuus Kaunasille, kun sinne pääsee nykyään helposti lentäen suoraan Turusta.

Seuraavana päivänä suuntasimme kohti Liettuan pääkaupunki Vilnaa. Kaunas tunnetaan enemmän Liettualaisena kaupunkina, kun taas Vilna on kansainvälisempi.

Täältä pääset kurkkaamaan Baltian autokierroksemme aikaisemmat sarjan jutut:

Pysyt paremmin mukana matkassa, kun seuraat blogia facebookissa ja Instagramissa!

10 kommenttia:

1. Täällä myös yksi Baltian roadtrippaaja! Vaikka omasta reissusta on vierähtänyt jo hetki, niin näitä aiheeseen liittyviä postauksia on aina kiva lukea. Itse ihastuin Liettuaan tosi paljon (saattoi myös johtua siitä, että itselläni oli aikamoiset ennakkoluulot maata kohtaan). Kaunas oli mielestäni tosi kiva ja kaunis paikka! :)

Eveliina / Reissukuume

VastaaPoista
  2. Mä haaveilen todella paljon Baltian roadtripistä. Toivon pääseväni tekemään sen parin vuoden sisään. Huippua olisi jättää kokonaan pääkaupungit käymättä ja keskittyä vaan niihin muihin kaupunkeihin, josta saa enemmän irti maan kulttuurista. Kaunas on kyllä ehdottomasti listalla. Pääkaupungit voisi käydä sitten erikseen. :)

Vastaukset
    1. Suosittelen Baltiaa. Me saavuimme juuri muutama päivä sitten meidän neljänneltä Baltian roadtripiltä (tässä kirjoitan ensimmäisestä). Pääkaupungeissa meneekin aikaa, kun niissä on niin paljon nähtävää ja koettavaa yleensä. Mekin ollaan keskitytty viime aikoina pienempii paikkoihin :)

Ollaan sitten tehty välillä erikseen autoreissuja esim. Riikaan.

Poista
  3. Toissa vuonna mekin pysähdyimme Kaunasissa. Oli ehkä vähän liian vähän aikaa tälle, yksi ilta ja sen käytimme kävelemällä jokirannassa ja sen lähettyvillä olevilla kaduilla. Ihan kiva kyllä näinkin, mutta jos emme olisi olleet menossa niin pitkälle eli Montenegroon asti, olisi ehkä kannattanut olla toinenkin yö.

Vastaukset
    1. Mekin tosiaan vain yksi ilta oltiin ja vielä jäi tunne, että voisi vähän laajemmin katsoa.
      Nyt täältä Turustakin pääsee näppärästi lentokoneella niin ehkä jossain vaiheessa menen uudestaan :)

Tuo Montenegro kuulostaa upealta!

Poista
  4. Varmastikin mielenkiintoinen road trip. Pitää seurata. Kaunasiin on tosiaan Turusta suorat lennot. Vilnasta tykättiin, siksi Kaunasiin kiinnostaa. Harmi, että ette tykänneet.

Vastaukset
    1. En nyt sanoisi ettemme tykänneet, mutta kun upeita (vanhoja) kaupunkeja toisensa perään matkalla näki niin siihen jo ehkä hieman turtuu. Varmasti jos olisin tehnyt pelkän reissun Kaunasiin niin olisi se tuntunut erilaiselta. Kaunas vähän pienempi paikka kuitenkin kuin Riika tai Vilna. Vilnasta tykkäsin kovin.

Kaunasin kävelykatu oli nätti. Juuri ne vanhat talot. Linnan ja joen alue kiva. Tosiaan yksi ilta vain oltiin ja haluaisin vielä palata. Tutustua vähän laajemmin. Käydä museoissa ja katsoa löytyykö lapsille jotain kivaa. Siksi olisi kiva mennä pienelle visiitille uudestaan, kun täältä Turusta niin helposti sinne lentää.

Ehkä se huonoin fiilis jäi kävelykadun ravintolasta. En tiedä oisko pari tuntia istuttu, että saatiin kahvi ja pieni suolainen.

Poista
  5. Kiva lukea Kaunasista, kun sitä on miettinyt helppojen yhteyksien vuoksi ja siksi, että se osuu myös Via Baltican varrelle. Ihan mukavalta paikalta kuulostaa ja vanhat kaupungit aina pysäyttää :)

VastaaPoista
  6. Vilnassa olen käynyt useasti (lentäen), mutta muu Liettua jäänyt oikeastaan näkemättä ja kokematta. Kaunasiin tosiaan pääsisi lentäen tai sitten jos VIa Baltikaa pitkin ajaisi. Miten tuo auton turvallinen pysäköinti hoidettiin vai oliko sen kanssa mitään "säätämistä"? Olen kuullut että Jurmalasta katoaa autoja vähän väliä -- vaikka parkkipaikat olisivat näkyvällä paikalla.

7. Kiinnostaa aina lukea muiden kokemuksia Kaunasista, koska itelle se oli Wienin kanssa kauheimmat kohteet viimesyksyisellä Euroopan maata pitkin -reissulla :D En löytäny mitään hyvää koko kaupungista, se oli jotenkin tosi ankea, ruma ja surumielinen. Valitettavasti en ehtiny käymään edes linnassa enkä niissä funikulaareissa, jotka olis saattaneet jättää kaupungista hieman positiivisemman muiston :D

Kiitos, kun piristät päivääni kommentillasi!