keskiviikko 13. marraskuuta 2019

Viikonloppu Tallinnassa perheen kanssa

Me vietimme isäinpäivää perheen kesken pienellä matkalla. Meillä oli perjantaina reissu Helsinkiin, joten siitä tuli ajatus mennä viikonlopun viettoon Viron puolelle Tallinnaan. Tällä kertaa otimme paketin, johon kuului laivamatkat, yksi yö laivalla ja yksi hotellissa maissa.

Menomatkalla laivana oli Silja Europa. Se on itselleni tuttu nuoruudesta, jolloin se toimi ruotsinlaivana Turusta. Oli sinne kyllä taidettu muutoksia tehdä, sillä laiva ei ainakaan niin tutulta vaikuttanut. Silja Europa lähti Helsingistä klo 18.30. Aika oli kiva, sillä siinä ehti lapsen kanssa viettää aikaa laivalla ennen nukkumaan menoa. Kävimme syömässä ja poika pääsi leikkipaikalle leikkimään. Toisen vanhemman vahtiessa toinen pääsi kiertelemään kauppoja. Europalla on monipuolinen, tilava leikkipaikka Lottemaa.

Leikkipaikka Tallink Silja Europalla

Lapsi oli oikein innoissaan "laivahotellista". Aamulla nukuimme melko pitkään. Laivasta ei onneksi ole kiire pois sillä maihinnousu on klo 10-12 välillä. Me menimme suoraan hotellille. Kirjauduimme sisään ja päätimme ostaa aamupalan hotellista. Tällä kertaa testasimme Tallink -hotellia. Hintaa oli vain noin 10e aikuisilta ja lapsilta se oli edullisempi. Söimme hyvin ja sitten suuntasimme meille vielä tuntemattomaan Elektroniikka museoon. Se oli ihan kävelymatkan päässä hotellista.

Elektoriniikkamuseo oli mukava paikka tutustua Elektroniikkamuseossa pääsee testaamaan tiedettä itse kokeilemalla erilaisia laitteita. Siellä oli myös pari leikkipaikkaa, joissa lapsi viihtyi hyvin.

Seuraavaksi halusimme mennä paikkaan jossa lapsi saisi varsinaisesti leikkiä ja olla. Suuntasimme Lastemaailmaan, joka on sisätiloissa oleva leikkipaikka. Siellä lapset saavat leikkiä vapaasti. Sieltä löytyy leikkien lisäksi erilaisia pelejä, piirustuspöytä ja erilaisia etsintätehtäviä. Kävimme myös sen yhteydessä olevassa kahvilassa herkuttelemassa. Pihalla on myös leikkipaikkoja.

Kello tuli jo viisi ja paikka oli sulkemassa. Leikimme vielä pienen hetken ulkona puistossa, jossa on kivoja leikkipaikkoja. Tivolikin löytyy, mutta sitä lapsi ei onneksemme huomannut. Tilasimme uberin ja menimme vanhaan kaupunkiin. Siellä kävimme kaupassa ostamassa pientä naposteltavaa hotellihuoneeseen. Iso poliisilegosetti oli kivassa tarjouksessa, joten poika sai sellaisen ja oli onnessaan.

Kävimme vanhassa kaupungissa syömässä. Tällä kertaa testasimme tyylikästä Spot -ravintolaa. Alkuillasta siellä ei vielä ollut paljon väkeä ja mahduimme syömään ilman varausta. Lapsille löytyi oma menu. Muutama seurui tuli ravintolaan. Kaikki olivat suomalaisia ja ymmärtääkseni ainakin ravintola oli yhden seurueen vakipaikka Tallinnassa. Ruoka olikin oikein hyvää, kohtuu hintaista ja ripeä palvelu. Paikka oli myös tyylikäs.

Sunnuntaina muistimme heti aamusta tietysti pappaa, kun oli isäinpäivä. Söimme hotellinaamupalan. Aamusta oli tullut muutama vesitippa joten päätimme tehdä jotain sisätiloissa. Lähdimme tutustumaan uuteen Proto keksintötehtaaseen.

Proto sijaitsee Kalamajan alueella. Se on keksintöjen ihmeellinen maailma. Protossa on sulautettu yhteen nykyaikainen virtuaalitodellisuus vanhojen keksintöjen kanssa. Voit kokeilla vaikka kuumailmapallolla lentämistä, matkustaa maan ytimeen tai vaikka kokeilla lentämistä liitokoneella. Virtuaalitodellisuudessa asiat tuntuvat kovin todellisilta.

Protossa saisi useamman tunnin kulumaan jos haluaisi kunnolla pelata ja kokeilla kaikkia juttuja. Meidän piti kuitenkin ehtiä vielä syömään ja laivaan. Lähdimme uberin kyydillä kohti satamaa ja söimme Nautilus -kauppakeskuksessa sijaitsevassa BabyBackRibbsBBQ -ravintolassa. Se on ravintolaketju, jossa on kivat hinnat ja löytyy lasten menu sekä leikkipaikka.

Kotimatka taittui Tallink Silja Starilla. Kävimme herkuttelemassa isäinpäiväkakut kahvilan puolella ja sitten siirryimme Burger Kingin vieressä olevalle leikkipaikalle. Siellä lapsi sai hyvin ajan kulumaan. Ohjelmassa oli kasvomaalauksia. Meidän poika halusi olla koira ja sai upean kasvomaalauksen. Hienoja ilmapallojakin olisi saanut, mutta meillä ei tällä kertaa niistä innostuttu.

Meillä oli oikein mukava, puuhakas ja rentouttava miniloma.

Tallink Silja Starin leikkipaikka ja kahvilan herkkua.

Voit seurata blogia Instagramissa ja Facebookissa.

14 kommenttia:

1. Te ehditte moneen. Jo Protossakin olette käyneet, mielenkiintoinen ja jännittävä paikka. Tallinna on kyllä ihastuttava kaupunki. Ja nykyään siellä löytyy lapsillekin kivaa ajanvietettä. Olipa mukava lukea Tallinna matkastanne.
    Mukavaa viikonloppua!

1. Kiitos Tuula! <3

Ehdittiin kyllä käydä useammassa kohteessa. Kaikki olivat kivoja kohteita, kun lapsikin oli mukana. Sellaisia koko perheen paikkoja :)

Sunnuntaina tihkutti hieman vettä niin nuo sisäpaikat olivat mukavia. Vaikka muutoin tykkään kovin puistoista ja vanhasta kaupungista.'

Mukavaa alkanutta viikkoa! <3

Poista
  2. Te ehditte aivan hurjasti! Nämä teidän reissut on jotenkin aivan ihania :) Elektroniikkamuseo kuulostaa kivalle ja pääsi nyt kyllä ehdottomasti kokeilun arvoisten asioiden -listalle :)

1. Kiitos Elina! <3
      Oli kyllä ohjelmaa paljon parille päivällä, mutta olivat kuitenkin sellaisia rentoja ja kiinnostavia juttuja niin ei tuntunut yhtään liialta :)

Elektroniikkamuseossa oli myös jonkinlainen ukkosnäytös yläkerrassa ja tiedehuone.

Poista
  3. Näyttää oikein ihanalta reissulta, tuonne voisi itsekin suunnata :)

1. Kiitos! <3

Oli oikein mukava reissu ja tykättiin kaikista kohteista joissa vierailimme.

Poista
  4. Kiitos vinkistä! Tallinnassa on kiva ja helppo käydä ja uudet paikat aina kiinnostaa. Täytyy ehdottomasti käydä tuolla Protossa!

1. Ole hyvä! <3
      Mukana aina jos blogista saa uusia vinkkejä :)

Todella kiinnostava paikka tuo Proto. Ei löydy lähimailta vastaavaa!

Poista
  5. Protoa on kyllä kovasti kehuttu! Se on meillä (toivottavasti) ohjelmassa joulun välipäivien matkalla. Viime viikon reissulla nautin vanhasta kaupungista ja joulumarkkinoista :) Tallinna ja Viro on kyllä huippukohteita lähellä!

Vastaukset
    1. Proto on kyllä kiinnostava kohde. On niin erilainen paikka. Kannattaa käydä katsomassa!

Mä kanssa tykkään kovin Virosta. Siellä paljon ihania paikkoja! Vanhaan kaupunkiin ei koskaan kyllästy! <3

Poista
  6. Olittepa reippaita! Toisaalta lapset pitää liikkeellä – itse olin samoihin aikoihin Tallinnassa ja tuli luuhattua vain ravintoloissa, mutta ensi kerralla otan lapset mukaan ja mennään ainakin tuonne Protoon!

Vastaukset
    1. Meilläkin usein enemmän ravintolapainotteinen reissu jos aikuisten porukalla mennään.
      Tällä kertaa tosiaan lapsi oli mukana niin sen ehdoilla mentiin. Kaikki kohteet olivat tosi kivoja lapsille. Pieni kuitenkin varmasti eniten tykkäsi Lastenmaailmasta, jossa pääsee ihan kunnolla leikkimään.

Proto on kyllä kiinnostava paikka! :)

Poista
  7. En tiennytkään tällaisesta matkapaketista, että voisi olla yhden yön laivalla ja toisen hotellissa. Täytyy laittaa korvan taakse tämä vinkki.
    Minkälaiset jonot tuolla Protossa oli kun olen lukenut, että se on todella suosittu. Meillä on välipäivinä matka Tallinnaan ja miehin, että onkohan loma-aikana ihan tuhoon tuomittu idea tuo Proto.

Vastaukset
    1. Joo, tuo on ihan näppärä systeemi ja ehkä vähän halvempikin kuin kaksi yötä hotellissa. Ainakin jos illalla lähtee matkaan niin se on aika sama viettääkö yön laivalla vai hotellissa.
      Aamulla pääsee sitten näppärästi nousemaan maihin. Sai kuitenkin nukkuakin ihan kunnolla ettei ollut mitään pakollista aikaista herätystä. Lapselle oli ainakin ihanaa, kun sai nukkua laivassa :D

Proto avautui tosiaan vasta lokakuussa, että on aika uusi juttu. Luulen kyllä, että innokkaimmat paikalliset olisivat paikan jo testanneet, mutta vaikea sanoa.

Me oltiin sunnuntaina joka oli isäinpäivä vielä. Silloin oli kyllä paljon ihmisiä, mutta laitteita on sen verran paljon, että mihinkään ei mitään hirveitä jonoja ollut. Kaukana niistä kesäisistä huvipuistojonoista, onneksi! :) Tiedä sitten miten esim. matkailijat ovat tämän paikan löytäneet, että meneekö moni esim. Suomesta välipäivinä tuonne.

Ihanaa matkaa teille Tallinnaan! <3

Poista

Kiitos, kun piristät päivääni kommentillasi!