torstai 3. marraskuuta 2016

Minilomalla Ahvenanmaalla perheen kanssa

Meidän perhe teki vähän erilaisen miniloman viime viikolla. Meillä oli yhdistettynä hupi ja hyöty, sillä isännällä oli tunnin mittainen asian hoito Maarianhaminassa Ahvenanmaalla. Meille siis tuli syy vierailla siellä. Tai siis isännälle, mutta päätettiin lähteä koko perhe reissuun. Ei ollakaan siellä päin yhdessä koskaan oltu.

Ahvenanmaallehan pääsee näppärästi laivalla. Täältä Turusta on helppo lähteä, kun satama on muutaman kilometrin päässä. Monet käyvät miniristeilyllä, mutta samallahan voi jäädä pois laivasta ja tutustua Maarianhaminaan. Nyt oli jokin tarjouskin niin picnicristeily meriaamiaisella meidän perheeltä oli vain 30€.

Lähdettiin torstai aamulla laivalle. Menomatka sujui hyvin Viking Linen Amorellalla. Tykkään sen leikkipaikasta ja oli tosi kivasti ohjelmaa lapsille. Oikeastaan koko ajan oltiin leikkihuoneessa tai oli jotain ohjelmaa lapsille jossain paitsi, että aloitettiin risteily meriaamiaisella. Poika uskalsi käydä Ville Vikingkiä moikkaamassa, kun oli isän sylissä.

Meille kummallekin Maarianhaminan nähtävyydet ovat ainakin jotenkin tuttuja lapsuudesta/nuoruudesta. Emme halunneet tällä kertaa mennä mihinkään museoihin tai muihinkaan nähtävyyksiin vaan otimme ihan rennosti. Kävelimme ja katselimme keskustassa paikkoja.

Kävelykadun varrella oli kivoja kauppoja ja pari pienempää kauppakeskusta. Olimme laivalla syöneet kattavan meriaamiaisen, joten emme olleet kovin nälkäisiä. Ostimme ruokakaupasta hieman purtavaa ja juotavaa hotellihuoneeseen. Myöhemmin illalla kävimme vielä iltakävelyllä ja kävimme ravintolassa, jossa söimme hyvää pitsaa. Kannattaa muuten huomioida, että kaupat sulkevat aika aikaisin.

Poika nukahtikin nopeasti hotellihuoneessa. Meillä oli vähän kuohuvaa ja pieniä herkkuja. Menimme kuitenkin ajoissa nukkumaan (ainakin meidän mittapuussa). Saimme nukuttua todella hyvin. Kävimme aamupalalla (kuului huoneen hintaan) ja sitten mies laittoi itsensä kuntoon asiointiaan varten.

Mä olin sillä aikaa pojan kanssa kävelemässä ja käytiin Emmauksessa katsomassa. Sen vieressä oli pieni ulkoleikkipaikka, jossa vähän jaloiteltiin. Sitten taas ihasteltiin upeaa puukujaa, joka oli täynnä syksyn keltaisia lehtiä. Kuinka kaunista se olikaan. Harmi, kun joka paikassa on yleensä niin kiire haravoida pois upeat ruskalehdet. Oli kiva nähdä Maarianhaminaa muulloinkin kuin kesäaikana. Poika nukahti hyvin päiväunille kärrytellessämme kaupungilla.

Kävelykadulta löytyy paljon erilaisia rakennuksia uusista vanhoihin puutaloihin.
Me emme olleet varanneet etukäteen kuin menomatkan (picnicristeilyn) ja hotellin yhdeksi yöksi. Hotellihuoneita löytyy kivaan hintaan, kun ei ole sesonkiaika. Me yövyimme Hotelli Savoyssa. Sesongin ulkopuolella check-innin hoitaa lähellä oleva Hotelli Pommern, jonka tiloissa on myös aamupala.

Hotellihuone oli tosi siisti ja viihdyimme hyvin. Miinuksena oli vain se ettei hissi ollut käytössä (turvallisuussyistä). Onneksi huone oli ensimmäisessä kerroksessa niin rappusia ei ollut kovin paljoa. Huoneestamme näkyi tielle päin ja poika oli innoissaan ja kurkki ikkunasta autojen menoa. Välillä leikittiin pikkuautoilla ja katsottiin lastenohjelmia televisiosta.

Me varmasti tullaan liikkumaan Ahvenanmalla jonkin verran niin ei tällä kertaa lyhyellä visiitillämme käyty sukulaisten luona tai museoissa. Läheltä laivaterminaalia löytyy upea laivamuseo Pommern. Toisessa päässä kaupunkia on kauppakeskus, johon ei nyt kävellen lähdetty. Kesäaikaan on tietysti paljon enemmän kaikkea, kun on sesonki. Ihania kahviloita näin muutamankin. Lähtöpäivänä kävimme yhdessä niistä kahvilla (postauksen siitä löydät täältä). Oli kyllä todella ihana ja idyllinen kahvila. Sitten kävimme ostamassa liput kotiin päin (yht. 19e).

Kotiin päin menimme Viking Gracella. Olimme paljon lastenleikkipaikalla, kävimme syömässä ja tekemässä tax-free ostoksia. Ostimme myös yhdet drinkit ja ihailimme kuohuviinibaarista näköaloja. Kävimme myös pikaiseen moikkaamassa tuttuamme, joka työskentelee laivalla.

Tänään me ollaan taas menossa laivalle. Tuo oli vähän tuollainen välireissu, joka tuli miehen työjuttujen takia. Tämä matka me varattiin jo Hulluilta Päiviltä. Toivottavasti tulee yhtä kivaa kuin tuosta Ahvenanmaan reissusta. Luulen, että taaperokin tykkäsi paljon, sillä oli paljon ohjelmaa hänelle.