sunnuntai 25. elokuuta 2019

Omatoimimatkalla Kroatiasta

Mä tosiaan pääsin viikoksi matkalle ilman perhettä. Seuranani oli siskoni. Me varasimme ensin lennot. Mietinnässä oli eri paikkoja, mutta Kroatia oli sellainen maa, jossa kumpikaan ei ollut käynyt ja se kiinnosti meitä kumpaakin. Tilasimme sitten lennot Kroatiaan, Splitiin. Suunnittelimme mitä halusimme matkalla nähdä ja varailimme yöpymispaikkoja sen mukaan booking.comista.

Lentomme lähti Helsingistä aamulla, joten heräsimme ajoissa. Ajelimme lentokentän lähelle maksulliseen parkkiin josta on kuljetus kentälle. Tällä kertaa testasimme meille uutta Airparkkia, joka oli edullinen. Kaikki toimi hyvin ja palvelu oli nopeaa. Lentokentälle oli n. 10 min. matka.

Lento Kroatiaan kestää alle neljä tuntia. Näin heinäkuussa on kova sesonki ja paljon turisteja. Sen huomasi, kun etsimme yöpymispaikkoja ja kuljetuksia paikan päällä. Löydettiin kuitenkin kivat huoneistot ja päästiin hyvin siirtymään aina seuraavaan kohteeseen, johon piti mennä lautoilla tai busseilla. Lautat ja bussit ovat edullisia.

Splitin vanha kaupunki on vanhaa palatsia.
Splitin lentokenttä on aika pieni ja pääsimme nopeasti sieltä ulos. Ulkopuolelta lähti busseja keskustaan. Hintaa oli n. 30 slotia. Matka kesti varmaan puolisen tuntia Splitin bussiasemalle. Sieltä kävelimme vanhaan kaupunkiin ja menimme hotellillemme.

Tutustuimme Splitin vanhaan kaupunkiin, joka on todella kaunis. Sillä on pitkä historia. Pienillä kapeilla kujilla kävellessämme tuntui aivan kuin Italiassa olisi ollut. Tosin onhan Kroatia Välimeren rannalla ja sillä on pitkä historia. Split on kuulunut aikoinaan Venetsiaan ja sen kielenä on ollut italia.

Krkan vesiputoukset ja Supetarin keskustaa.

Monet käyvät Splitissä parin päivän vierailulla. Split on myös hyvä kohde lähteä saarihyppelylle tai erilaisille päiväretkille. Vanha kaupunki on vuorokaudessa nähty ja seuraavana aamuna suuntasimme omatoimiselle päiväretkelle kansallispuistoon katsomaan vesiputouksia. Vesiputoukset olivat varmaan kaunein luonnonkohde mitä ole nähnyt. Suosittelen varaamaan putouksille koko päivän aikaa ja varaamaan matkat etukäteen (ainakin sesonkina).

Illalla menimme takaisin Splitiin ja sieltä lähdimme lautalla kohti Bracin saarta. Lautta vie Supetarin pieneen kaupunkiin, jossa on myös kaunis pieni satama ja pieni vanha kaupunki. Täällä olimme pääasiassa vain yötä, sillä saavuimme yömyöhällä ja aamupäivästä jatkoimme Boliin. Se on saaren suosituin kohde.

Bolissa on yksi Euroopan kauneimmista rannoista.

Supetarista siirryimme aamupäivällä bussilla saaren eteläosaan Boliin. Se on paikka missä monet Kroatian matkaajat käyvät, sillä Bolilla sijaitsee Euroopan kaunein ranta (ainakin joidenkin artikkelien mukaan). Bolissa oli kuitenkin mukava rento tunnelma verrattuna Splitin hieman hektisempään kaupunkielämään, jossa meni busseja, lauttoja koko ajan satamasta. Ihmisiä tuli ja meni. Toki Bolissakin on paljon turisteja, mutta siellä elämä ei ollut niin hektistä.

Bolilla vietimme pari yötä ja meillä olikin tosi kiva pieni huoneisto vuokrattuna. Istuimme iltaa siskoni kanssa yömyöhään terassillamme kuohuvaa nauttien ja maailmaa parantaen.

Rannalle on kaupungilta/satamasta parisen kilometriä. kävelimme rannalle, mutta menimme myös venetaksilla ja välillä pikkujunalla. Kumpikin maksoi vain 20 kunaa suunta. Sen voi kuitenkin kivasti kävellä varjossa rantakatua pitkin vanhojen puiden varjossa. Toki kaupungissa on myös muita rantoja, mutta suurin osa haluaa ainakin kerran käydä tuolla kauniin muotoisella rannalla.

Korculassa on myös upea vanha kaupunki.

Bolilta lähdimme aamuvarhain lautalla kohti seuraavaa saarta Korculaa. Korculan saarella sijaitsee saman niminen pieni kaupunki. Siellä on pieni kaunis vanha kaupunki. Korculaa kutsutaan mini Dubrovnikiksi. Meillä oli upea majapaikka, jossa oli ihan omat makuuhuoneetkin. Kaiken kruunasi upea näköala merelle ja sieltä näki koko vanhan kaupunkin.

Korculassa oli keskustan lähettyvillä muutama pieni ranta. Osa oli niin pieniä, että sinne ei kovin montaa ihmistä mahdu. Korculassa olimme myös pari yötä ja sitten menimme lautalla takaisin Splitiin. Sieltä jatkoimme saman tien pienellä lautalla kohti Trogiria.

Viimeisen vuorokauden vietimme Trogirissa.

Trogirissa on upea vanha kaupunki myös. Se on Unescon maailman perintökohde. Sielläkin voisi kuvitella itsensä kävelevän jossain Venetsian pikkukadulla varjossa. Varjo teki hyvää, sillä lämpöä oli yli 30 astetta. Kroatia onkin välilmeren aurinkoisimpia paikkoja.

Melkein kaikissa kohteissamme yhdistyi hyvin historia, kulttuuri ja rantaelämä. Kroatia vaikutti lapsiystävälliseltä maalta ja joku kerta haluaisinkin perheeni kanssa matkustaa vielä Kroatiaan. Paljon jäi vielä näkemättä.

Huomasimme, että käteistä kannattaa olla mukana, sillä suurin osa majoituspaikoistamme halusi maksun käteisellä paikan päällä. Majoituspaikoille kelpasi myös eurot paikallisen valuutan lisäksi. Myöskin monissa kulkuneuvoissa ja ravintoloissa kävi vain käteinen (tai ainakin mieluummin ottivat käteistä). Olimme onneksi varautuneet tähän ja meillä oli tarpeeksi käteistä. Toki sitä voi automaatista nostaa lisää. Käytimme korttia aina kun se oli mahdollista. Kaikki ruokakaupat näyttivät ainakin sen hyväksyn.

Itse yllätyin hieman siitä miten hintavaa ruokapaikoissa oli. Mielestäni oli hieman hintavampaa kuin Suomen ravintoloissa. Toki olimme sesonkina ja kuumimmissa turistikohteissa. Pizzan sai kyllä kymmenellä eurolla, mutta viinilasillinen maksoi noin kahdeksan euroa. Viinipullojen hinnat olivat sitten useamman kymmenen euron vaikka Kroatia onkin viinintuottajamaa. Kiersimme ja vertailimme hieman menuita samalla, kun ihailimme kaupunkeja.

Mikään shoppailupaikka se ei myöskään ollut. Tosin sellaista ei kaivattukaan. Splitissä olisi ollut joku uusi kauppakeskus, mutta niissä on yleensä samoja ketjuliikkeitä kuin muissakin maissa. Sen sijaan pieniä putiikkeja ja kojuja oli monissa kohteissamme. Kaikissa oli aika samanlaista tavaraa tarjolla (matkamuistoja pääosin) ja nekään eivät mitään niin halpoja ollut ( varsinkaan made in china -kamaksi).

Viimeisen päivän vietimme hotellin uima-altaalla ja kävellen iltasella rantakatua pitkin ja kävimme syömässä. Ihana loma siis oli. Kaikki meni hyvin ja meillä on siskon kanssa upeita kokemuksia ja muisteltavaa kiikkustuoliin. Kirjoittelen vielä myöhemmin tarkemmin jokaisesta kohteesta erikseen. Instagramissa voitkin katsellla kuvia kohteista stooreista.

Oletko ollut jossain päin Kroatiaa? Mitä tykkäsit?

Blogia voit seurata myös Instagramissa ja facebookissa.

13 kommenttia:

1. Vau, Kroatia on kyllä kaunis ja olet ihan oikeassa kun kirjoitit, että muistuttaa paljon Italiaa. Ja matkaseurasi näköjään oli parhaasta päästä eli oma sisko. =) Siskot on kultaa!

Anna / Mustikkapasta ( www.mustikkapasta.blogspot.com )

VastaaPoista
  2. Mä unelmoin Kroatiasta matkakohteena. Igssä seurasin jo reissukuviasi ja tämä teksti sai kyllä oikeasti jo lyömään lukkoon että Kroatiaan on vaan päästävä vielä joskus ❤��

1. Kiva, että inspiroi! <3
      Tykättiin kovin ja uudelleen menisin/ toivon vielä pääseväni.
      Tuo Dalmatian alue ainakin Kroatiassa tosi kaunista.

3. En ole koskaan käynyt, mutta näyttää kyllä todella kauniilta paikalta <3

1. Kaunista tosiaan oli! Yksi kauneimmista paikoista missä olen käynyt ja
      jonkin verran olen kuitenkin matkustellut.

Poista
  4. Mulla ei ole koskaan ollut matkakuumetta oikein minnekään, mutta mitä enemmän kuulen ihmisten käyneen Kroatiassa, siitä alkaa tulla sellainen, että oliskohan siellä kiva käydä :) Kiva kuulla että teidän reissu sujui hyvin! :)

Vastaukset
    1. Mä olen vasta aikuisiällä löytänyt matkailunpalon. Siitä voi varmasti osittain "syyttää" miestäni, joka myös innokas matkailija.

Itsekin monelta tutulta kuullut kokemuksia ja nähnyt kuvia Kroatiasta viime vuosina niin itseänikin sitä kautta alkoi kiinnostaa.

Poista
  5. Kroatia on varmasti upea ja mielenkiintoinen matkakohde. Meillä onkin tarkoitus ehkä ensi kesänä matkustaa Kroatiaan (en tiedä vielä minnepäin). Upeita kuvia!

Vastaukset
    1. Ainakin tuo Dalmatian alue on upea ja suosittu matkailukohde.
      Vielä jäi mm. monta saarta näkemättä ja yksi kansallispuisto, johon haluan ehdottomasti päästä jos vielä Kroatiaan joskus pääsen matkalle.

Poista
  6. Kroatia on aina ollut kiinnostavien matkakohteiden listalla, olisi kiva kiertää siellä fillarilla

Vastaukset
    1. Suosittelen! Fillaroinnista en osaa sanoa siellä, mutta ainakin autotiet näyttivät olevan ihan kivassa kunnossa niillä aluein missä me liikuttiin. Ymmärsin, että siellä olisi ihan kiva liikennekulttuurikin. Ainakin itselle tuli sellainen fiilis, että seuravaalla kerralla sinne voisin vuokrata auton ja ajella eri puolilla. Mun pyöräilyvauhdilla voisi rajoittua aika pieneen alueeseen matka :D

7. Neljäs matka Kroatiaan juuri varattu. Kroatia <3

VastaaPoista

Kiitos, kun piristät päivääni kommentillasi!