perjantai 31. tammikuuta 2020

Äkkilähdöllä Gran Canarialle

Instagramissani on saanut seurailla meidän matkaa Gran Canarialla. Otettiin tosiaan äkkilähtö, sillä aurinkoa on kaivattu ja meillä on taloyhtiössä käytävissä putkihommia. Ensin mietin lähteväni yksin, mutta sitten päätin, että on se lapsestakin kivaa päästä hiekkarannalle temmeltämään. Ja miksei se äitini siinä samassa menisi. Ensimmäistä kertaa lähdin matkaan ilman miestäni. Lennot olivat siinä satasen paikkeilla meno-paluu henkilöltä.

Äkkilähtöjä saa halvalla ainakin Kanarian saarille. Ihan muutamalla kympillä voi saada menopaluun lennot hyvälläkin lentoyhtiöllä. Pakettimatkoja, joihin kuuluu lennot ja hotelli saa muutamalla satasella. Tosin osassa ei ole määritelty hotellia, joten se on vähän tuuria millaiseen joutuu. Tämän vuoksi halusin itse valita majapaikkamme.

Hotellin allasosasto yöaikaan.

Niinpä lähdimme 5-vuotiaan poikani ja eläkeläisikäisen äitini kanssa viikoksi Gran Canarialle. Äkkilähtöön kuului pelkät lennot Finnairilla. Hotellia etsin netistä mm. Booking.comista. Jäljellä oli pääosin enää kalliita asuntoja alueella johon halusin.

Gran Canarian pohjoisosassa on sateisempaa ja pilvisempää usein. Varsinkin näin talvikautena. Siksi etsin asuntoja vain saaren eteläosasta ja sieltäkin rantojen läheltä. Sillä halusin, että asunto sijaitsee kävelymatkan päässä rannasta. Alunperin tarkoitukseni ei ollut vuokrata autoa.

Ymmärrettävästi tarjontaa ei ollut kovin paljoa kriteereillämme, sillä matkaan ei ollut montaa päivää.
Jokunen kalliimman hintaluokan hotellihuone/huoneisto oli vielä jäljellä, mutta edullisempia taisi olla vain kaksi potentiaalista tuolla alueella.

Päädyin huoneistoon, joka oli toista muutaman kympin kalliimpi, mutta siinä oli kaksi huonetta. Kiva, että mummo saa oman huoneen. Viikon asuminen maksoi n. 530 euroa tässä.

Pojan kanssa hotellin altaalla.

Itse pidän etelässä huoneistotyylisistä hotelleista. Niissä on pienet keittiöt niin voi itse tehdä halutessaan ruoat ja aamupalat. Saa syödä omalla terassilla/parvekkeella rauhassa aamupalaa maisemia ihastellen. Siivooja käy kuitenkin siivoamassa ja vaihtamassa mm. pyyhkeet. Toki se all inclusivekin on kiva, mutta se myös näkyy hinnassa. Välillä on myös kiva käydä ulkona syömässä.

Me ollaan pääasiassa nautittu olostamma, rentouduttu kämpillä, oltu terassillamme ja välillä allasalueella. Mikään kova auringonottaja en ole, mutta jonkin aikaa tykkään auringossa olla nauttimassa lämmöstä ja kerätä d-vitamiinia.

Vuokrasimme koko viikoksi auton niin ei tarvitse miettiä kulkemisia. Äidilläni on huonot jalat ja ei pitkiä matkoja jaksa kävellä. Helppoa, kun auto odottaa lentokentällä ja sen voi sinne myös palauttaa lähtiessä. Auton vuokraus maksoi noin 135 euroa viikoksi.

Lento oli Gran Canarialla myöhään illalla, joten oli kivempi, kun ei tarvinnut enää alkaa katsomaan miten julkiset menee jne.

"Aavikolla" Playa del Inglesissä.

Yhtenä päivänä kävin pojan kanssa lähirannalla asti. Jonkin aikaa istuttiin siellä ja tehtiin hiekkakakkuja. Poika muisti viime reissustamme hiekkadyynit ja kävelimme rantaa pitkin sinne. Se oli hänen matkan täyttymys. Sitten käveltiin rannan kävelykatua pitkin hotellille ja ihailtiin samalla maisemia.

Autolla käytiin välillä vähän kauempana kaupoissa. Yhtenä päivänä ajelimme Puerto de Moganiin, joka on mielestäni kaunein paikka Gran Canarialla. Siellä kiertelimme vähän katsoen paikkoja, kävimme syömässä ja poika teki rannalla hiekkalinnoja. Sinne oli tullut myös uusi leikkipaikka.

Kävimme myös San Agustinissa, joka on oikeastaan kävelymatkan päässä hotelliltamme. Siellä olimme viimeksi yhdessä äidin kanssa joitakin vuosia sitten. Kauppakeskuksissa kävimme parissa, mutta kauheasti ei mitään tullut ostettua.

Puerto de Moganissa on kauniita taloja.

Viimeisenä päivänä suuntasimme eläintarhaan Palmitos Parkiin. Siellä oli tosi hienoja näytöksiä. Ne näytökset on tuon paikan juttu. Muutoin eläimiä ei ihan hirveästi ole. Siellä on myös aika jyrkkiä reittejä, joten huonojalkaisemmalle vähän hankalakulkuista.

Palmitos Parkkiin pääsee hyvin busseilla, mutta meillä oli auto käytössä niin oli sillä helpompi mennä. Hieman pelkäsin jos on vuoristoista, mutta reitti meni solan alhaalla koko ajan ja ei tullut mitään serpentiiniteitä. Paikoin tie on kyllä tosi kapea, mutta siellä onkin vain 40km/h nopeusrajoitus.

Matka oli oikein mukava ja kaikin puolin onnistunut. Ainoa vain, että olisin voinut jäädä vielä pidemmäksikin aikaa tuonne lämpöön. Varsinkin, kun kotiin palatessani huomasin ettei se hiton putkiremppa ollut käytävässä edennyt mihinkään.

6 kommenttia:

1. Voi te senkin... olitte meidän kotisaarella... Ihanan näköistä, ei tainnut se pahin talviaika olla päällä. Onneksi ette ottaneet all inclusivea, sillä se vie töitä ja rahaa paikallisilta, kun porukka ei lähde hotellilta muualle syömään ja toisaalta hotellin ei ole pakko pistää parastaan ruokien suhteen, kun tietävät, että porukka on maksanut all inclusivesta ja syövät siellä joka tapauksessa.

Mogán on kyllä todella kaunis ja idyllinen, siellä mekin tykätään käydä. Mielenkiintoisia ravintoloita löytyy Guayadaquen laaksosta, missä on 4 luolaan rakennettua ravintolaa. Sinne päästäkseen tosin melkein pitää olla se auto vuokrattuna. Hyvät shoppailumahikset taas löytyy Vecindariosta, jossa on suuri Atlántico ostoskeskus ja paljon kauppoja pääkadun varrella. Hinnat ja tuotteetkin muuta kuin etelän turistikohteissa.

Kiva, että lomanne oli onnistunut ja harmi, ettei putkiremppa sit ollutkaan edennyt...

Vastaukset
    1. Hei, oi kiitos mukavasta kirjoituksesta! <3 Tämä oli mun neljäs kerta Gran Canarialla :)
      Kiitos tuli kivoja vinkkejä seuraaviin kertoihin. Pidän sellaisista vähän idyllisemmistä jutuista yleensä. Tykkään nähdä mitä paikalliset tekevät ja miten elävät. Nyt oli enemmän vaan aurinkoa hakemassa turistikeskuksessa.

Tuolla Atlanticossa käytiinkin yhtenä päivänä.

Noin vuosi sitten kävimme viimeksi samaisella saarella ja oltiin perheen kanssa airbnb-asunnossa Melenarassa. Tykkäsin kovin siitä paikasta, kun ei tullut muita turisteja siellä vastaan. Upea rantakin löytyi :)

Poista
  2. Gran Canaria on tosi kiva saari. Olen käynyt kaksi kertaa ja varmasti vielä palaan. Nyt viimeisin matkani suuntautui Teneriffalle ja sekin oli ihana!

Vastaukset
    1. Mä tykkään kovin Kanarian saarista. Niillä on turhaan vähän huono maine. On vaan tainnut jäädä sellainen mielikuva jostain 70-luvun Keihäs matkoista, että viina virtaa ja ihmiset rällästää. Toki sitäkin varmasti on, mutta paljon muutakin. Noilla saarilla on kyllä paljon tekemistä ja näkemistä ja kaunista luontoa, urheilua yms.

Paikallistakin tuntumaa saa enemmän jos menee pienempiin kyliin katselemaan.
      Esim. Teneriffalla on ihana El Medano, jossa on vielä sellaista paikallistakin fiilistä, mutta samalla myös turisteille suunnattuja palveluita. Siellä ollaan kahdesti oltu ja olen siitä blogiinkin juttuja kirjoittanut.

Poista
  3. Äkkilähdöt on parhautta! Itsekin juuri tammikuun lopussa vietin viikon Teneriffalla lähtöpäivänä ostetuilla lennoilla. Suunnittelu jäi vähiin, mutta hyvin meni :) Gran Canarialle otin äkkilähdön joitain vuosia sitten ja saari yllätti positiivisesti. Olin jotenkin kammonnut Kanariansaaria turistihelvettinä, mutta jouduin hieman muuttamaan näkemystäni. Onhan siellä niitä turistihelvettipaikkojakin, mutta niin paljon muutakin. Itse yövyin puolet öistä Las Palmasissa, joka yllätti positiivisesti, ja puolet Puerto de Moganissa, joka oli tosiaan todella kaunis ja ihastuttava, sopivan pieni rantapaikka. Päiväreissuja tuli sitten tehtyä joka puolelle saarta. Postauksesi toi mieleen paljon hyviä muistoja Gran Canarialta, kiitos siis :)

Vastaukset
    1. Kiitos mukavasta kommentistasi! <3 Oli kiva lukea kokemuksiasi.

Kanarian saarten maine on mielestäni jäänyt johonkon entisaikoihin, kun se oli ehkä juuri enemmän turistihelvetti. Suomalaiset menivät ensimmäiselle ulkomaanmatkalleen juoden itsensä humalaan jne. Tai siis tällainen käsitys itselläni on.

Sieltä löytyy paljon erilaisia kivoja paikkoja. Löytyy niitä missä kuulee paljon suomea ja muita pohjoismaisia kieliä paljon. Sitten on kyliä, joissa kuulee pääasiassa vain paikallisten kieltä.

Saaria kiertämällä näkee paljon <3

Poista

Kiitos, kun piristät päivääni kommentillasi!