maanantai 16. maaliskuuta 2020

Matkalta karanteeniin - Korona

Kirjoitanpa itsekin muutaman mietteeni tästä korona tilanteesta täältä kotikaranteenista.

Eilen pääsimme illalla kotiin Baltian matkaltamme. Matkamme alkoi hieman ennen kaikkia koronakaranteeni suosituksia matkoilta Suomeen palaaville. Seurasimme matkan aikana tarkkaan eri tiedotusvälineistä ja eri maiden ilmoituksia, jotta pysyimme kärryillä uusimmista käänteistä.

Ensimmäisen matkayömme olimme Silja Europalla yötä niin pääsimme sieltä sitten heti aamulla jatkamaan ajomatkaa. Tällä kertaa vietimme normaalia enemmän aikaa hytissä. Olimme siis matkalla omalla autollamme. Ajomatka Riikaan kesti nelisen tuntia pysähdyksineen.

Rajalle saavuttaessa Latvian rajan puolelle kävimme suositussa janoliikkeessä ja ostimme jo jonkin verran kotiin viemistä siltä varalta jos liike olisi suljettuna takaisin päin ajaessamme. Ennen sisään menoa oli tarjolla käsidesiä ja kertakäyttöhansikkaita.

Hotellimme sijaitsi Riian vanhassa kaupungissa pienen kadun varrella. Maailmantilanteen vuoksi hotelli oli varmasti melko tyhjä. Muutamia ihmisiä näkyi aina välillä ja aamupalalla oli aamuisin lisäksemme vain muutama ihminen. Tarjolla oli hyvin käsidesiä.Hotellin ravintola oli suljettu sekä sen yhteydessä oleva näköalapaikka.

Latviassa oli jo saapuessamme perjantaina kaikki turistipaikat ja museot kiinni. Vanhan kaupungin kadut olivat melko tyhjiä, mutta väkeä kuitenkin oli. Suurin osa ravintoloista oli auki. Osassa näytti olevan paljon väkeä. Jotkut taas ammottivat tyhjyyttään, kuten ravintola johon me päädyimme. Kello oli n. 21 ja perjantai-ilta.

Kaupat olivat normaalisti auki ja tavaraa oli hyvin hyllyillä. Latviassa ei oltu vielä todettu kovin montaa koronatartuntaa, mutta parissa päivässä tilanne alkoi sielläkin enemmän näkyä. Oli jo tiedossa, että siellä koulut menevät kiinni maanantaina.

Eniten pelkäsimme, että Suomi laittaa rajansa kiinni ja emme saisi palata kotimaahan. Se osoittautui turhaksi peloksi. Tuli kuitenkin koko ajan lisätietoa ja Viro ilmoittikin sulkevansa rajat. Meidän piti ottaa selvää mitä se tarkoittaa käytännössä. Rajat suljetaan tiistaina, mutta jo ennen alkaa rajatarkastukset. Vaikka kotiinpaluumme oli jo maanantaille niin päätimme silti, että koitamme päästä jo sunnuntaina kotiin.

Meidän oli tarkoitus olla viimeinen yö jossain Viron puolella kylpylähotellissa. Onneksi en ollut ehtinyt tutustua tarjontaan ja varata hotellia. Matkalle lähtiessämme jo päätimme, että seuraamme tilannetta ja päätämme paikan päällä varaammeko hotellia viimeiseksi yöksi vai ei. Laivamatkalla takaisin yksi perhe kertoikin, että he palasivat jo aikaisemmin kotiin sillä kylpylähotelli johon he olisivat menneet perheen kanssa sulki kylpyläosastonsa.

Pientä jännitystä toi se, että meillä oli kahden maan raja ylitettävänä ennen Suomeen saapumista. Myös Latvia ilmoitti sulkevansa rajansa. Onneksi kuitenkin vasta tiistaina, kun alkuperäisenkin matkasuunnitelman mukaan olisimme jo Suomessa.

Välillä satoi rakeitakin.

Lauantaina varmasti kaikkien matkanjärjestäjien linjat kävivät kuumina. Olisi hyvä, että ihmiset ei turhaan ruuhkauta linjoja tällaisissa tapauksissa jos se oma matka on varattuna vasta myöhemmäksi ajan kohdaksi. Eiköhän ne ehdi hoitamaan. Meidän tavoin moni oli varmasti juuri matkoilla ja pelkäsi jäävänsä karanteeniin ulkomaille ellei saa muutettua tai löydettyä toista vaihtoehtoa kotiinpaluulle. Tai sitten jollain oli voinut olla juuri lähtö jonnekin.

Meilläkin keskusteltiin torstaina vielä matkan perumisesta. Tuolloin ei rahoja oltaisi saatu takaisin mistään, mutta ei se raha tärkeintä ole. Lähdimme kuitenkin melko luottavaisin mielin, sillä Baltiassa koronaa on todettu Suomea vähemmän. Tuolloin taisi olla 30 tartuntaa. Mies otti kuitenkin varmuudeksi työtabletin ja puhelin mukaan mikäli jouduttaisiin ulkomaille jäämään.

Lauauntaina kävimme kauppakeskuksessa. Ainakaan aamusta ei ollut kauheasti ihmisiä. Ruokakaupan puolella oli ihmisiä enemmän muttei mitään ruuhkaa kuitenkaan. Käsidesiä oli tarjolla saavuttaessa kauppaan. Huomasin, että ensin olivat tyhjentyneet jauhohyllyt, riisit yms. Muutoin tavaraaa näytti olevan hyvin -myös vessapaperia oli jäljellä. Ihmiset näyttivät myös ostavan paljon kirjoja ja leluja kotiin. Matkan alusta asti kurkkasin aina kaupoista käsidesitilanteen, mutta missään ei ollut pulloajaan jäljellä.

Hotellin aamupalalla oli hiljaista.

Sunnuntai aamuna saimme chatin kautta yhteyttä Tallink Siljalle ja saimme vaihdettua kotiin paluun jo sunnuntaille. Vieläpä ilman lisäkuluja.

Tyytyväisinä matkasuunnitelman muutoksesta nautimme vielä hotellin monipuolisesta aamupalasta. Edellisenä päivänä jälkiruoan päällä oli yksi mustikka, tänään kuusi. Arvelimme hotellin keittiön tyhjentävän kaappejaan. Lähtiessämme hotellista kuulimmekin, että hotelli sulkeutuu seuraavana päivänä.

Sunnuntaina autojonoa Viron rajalla Latvian puolella.

Ajoimme Riiasta Tallinnaan. Viron rajalla oli varmasti juuri alkanut rajatarkastukset, sillä jonoa ei ollut pahemmin, kun saavuimme. Pysähdyimme kuitenkin ostamaan lisää juomia kotiin joten sillä välin jono ehti kasvaa. Pääsimme onneksi melko nopeasti rajan yli. Piti vain täyttää kysely lomake terveystiedoista, matkareitistä ja autossa olijat.

Olimme Tallinnan satamassa sijaitsevassa kauppakeskus Nauticassa, kun odotimme laivaan pääsyä. Kävimme ravintolassa. Annoksiamme odottaessamme itse kävin pikaiseen ruokakaupassa ostamassa vielä kotiin ruokaa. Tosin onneksi olin jo pari viikko sitten osannut varautua ostamalla kotiin kaapin täytettä.

Somessa saurasimme Suomen vessapaperijuttuja. Täälläkin oli nyt vessapaperit loppunut. Liekö suomalaiset ostaneet kotiinviemisiä. Myös täällä kuivatarvikkeet erilaiset jauhot ja riisit olivat tehneet parhaiten kauppansa ja niistä olivat hyllyt tyhjinä. Muutoin kaikkea näytti olevan hyvin tarjolla.

Saavuimme iltalaivalla Helsinkiin. Laivalla aika meni leikkipaikalla ja hieman tutustuessa meille uuteen laivaan. Itse lähdin ostoksille, kun mieheni tuli kertomaan, että Tax freessä kaikki vaatteet ja ruoat on puoleen hintaan. Ostin pojalle yhden Minecraft paidan ja erilaisia herkkuja ja hilloja kotiin. Taidan tulla vanhaksi, kun itselleni en mitään ostanut.

Eniten ihmetytti ettei Suomen päässä ollut minkäänlaista valvontaa maahantulijoista. Suurin osa autoista näytti olevan virolaisilla kilvillä. Ihmettelen mikäli he palaavat Suomeen töihinsä normaalista (mun olettamus vain), mutta me jäämme 14 vuorokauden kotikaranteeniin. Mielestäni Suomen pitäisi myös sulkea rajansa. Nythän on ymmärtääkseni tilanne, että esim. virolaiset voivat rauhassa matkata Suomen ja Viron väliä.

Riian vanha kaupunki on kaunis.

Me saimme Suomen kansalaisina tekstarin, jossa kehottettiin pitämään 14 vuorokauden karanteeni kotiin palattua. Ihmettelen saako ulkomaalaiset Suomeen tullessaan vastaavan tiedon. Laivallakin näytti olevan monenmaalaista (ainakin taustoiltaan).

Toivon, että Suomessakin tajutaan tilanteen vakavuus. Ja mikäli (ja toivottavasti) koulut suljetaan niin eihän pidetä sitä minään lomana ja matkustella ympäri Suomea!

Pidetään yhteyttä läheisiin soittamalla ja nautitaan perheen kanssa yhdessäolosta!
Nyt jos koska on hyvä syy ottaa lautapelit esille, tehdä niitä rästiin jääneitä projekteja ja laittaa vaikka koti kiiltämään.

MUOKS. Tätä kirjoittaessani uusimmat Suomen päätökset ei vielä ollut tulleet julki. Oli jo aikakin Suomen ottaa järeämmät keinot käyttöön. Nyt menee meilläkin rajat ja koulut kiinni. Varmasti paineita toi, kun myös pienemmän valtiot ovat julistaneet hätätilan. Autetaan toinen toisiamme se mitä pystytään tässä tilanteessa! <3

Blogia voit seurata myös Instagramissa ja facebookissa.

8 kommenttia:

1. Me miehen kanssa seurattiin uutisista, kun te vetelitte siellä Baltiassa, että mitenköhän käy. En oltu tosiaan ihan varma, että olitteko Liettuassa, kun se suljettiin, kun muistin, että olisitte sinne olleet menossa. Vissiin kotiin on päässyt lähtemään noista maista joka tapauksessa... No hyvä, että pääsitte turvallisesti kotiin :)

Vastaukset
    1. Kiitos! <3

Oltiin "vain" Latviassa asti.

Mekin tiuhaan seurattiin uusimpia uutisia aiheesta niin Suomesta, Virosta kuin Latviastakin. Lauantaina ilmoittivat, että rajat menevät kiinni. Onneksemme vasta muutaman päivän päästä ilmoituksesta.

Suurin pelkomme oli, että Suomi laittaa rajat kiinni ja Suomeen ei saisi edes palata matkalta. Nyt kuitenkin onnellisesti kotona ja oli se matkakin onneksi ihan mukava vaikkei nyt kauheasti nähtävyyksiä päästykään katsomaan.

Poista
  2. Tekin olitte pohtineet matkalle lähtöä, mutta lähditte silti. Mekin olemme joitakin kommentteja saaneet äsken päättyneeltämme matkalta, jolta paluu meni viimeisille päiville, jolloin lennot vielä toimivat ihan normaalisti, että oliko tämä oikea ajankohta. Mutta aika vaikeita nuo päätökset yksilötasolla ovat, että jos matka on ehkä varattu jo kuukausia sitten ja sitten päättäisi itse olla lähtemättä, ilman, että on mitään pätevää peruutussyytä ja olisi siis maksanut tyhjästä ehkä tuhansiakin euroja. No meidän osaltamme, toistaikseksi, loppu hyvin & kaikki hyvin. Kotikaranteenia tosin jäljellä vielä tämän viikon loppuun.

VastaaPoista
  3. Näin se korona muuttaa maailmaa: lyhyessä ajassa on tapahtunut niin paljon, että hyvä kun pysyy perässä ja uskoo todeksi - ja tämähän lienee ikävä kyllä vasta alkua. Haluan silti uskoa, että virus vielä voitetaan ja poikkeustila puretaan ja jonain kauniina päivänä pääsemme jälleen tien päälle. Sitä ennen, pysytään kotona, pysytään terveinä ja suojataan niitä, joilla on suurin riski sairastua vakavasti.

4. Onneksi pääsitte kotiin kaikkien jännittävien käänteiden kautta. Juuri nyt tuntuu hyvältä olla Suomessa ja helpottavaa, ettei matkojakaan peruuntunut pahemmin. Yksi Tanskan matka siirtyy tuonnemmaksi ja sekään ei onneksi harmita.

Mukavaa viikonloppua!

VastaaPoista
  5. Teidän reissua tulikin seurattua instan puolella. Hyvä että pääsitte ajoissa kotiin. Mulla olis ollu Meksikoon lähtö 17.3. mutta juuri sitä ennen tuli kehoitus olla matkustamatta mihinkään. Tänään olis ollu tarkoitus palata kotiin, mutta en tiiä miten se sitten olis onnistunu. Ei mua se Meksikon tilanne niinkään huolettanut, mutta välilaskut olis ollu Saksassa ja siellä on jo kymmeniätuhansia tartuntoja. Saa nyt nähä millon tää tilanne palautuu normaaliks. Työpaikka (koulu) suljettiin, ja samalla meni kesän työtkin, kun ei voida järjestää mitään leirejä siellä. Mutta ei passaa kun odottaa. Kyllä mä silti ootan tulevaisuutta ja uusia matkoja ihan toiveikkaana :)

6. Niinpä niin…. Mitä vaan voi tapahtua. Tämä on paska tilanne, mutta olen nyt vaan päättänyt hyväksyä kaiken stoalaisen tyynesti. Mitäpä sen mn rimpuilu auttaisi. Maapallo pyörii ja me pyöritään siinä mukana…

Ollaan oltu Marokon matkan jälkeen ensin 14 vrk vapaaehtoisessa karanteenissa ja jatketaan sitä aika pitkälti edelleen (tultiin siis 10.3. Suomeen). Ei ole tarvetta mennä mihinkään. Ollaan ja möllötetään. Sohva & some . Siinäpä ne tärkeimmät nyt…

VastaaPoista
  7. Olipahan varmasti sellainen reissu, että muistaa lopun elämäänsä - tosin eri asioista, mitä alun perin olisi toivonut. Ompahan tuokin kokemus mennä tällaisessa poikkeustilanteessa ja nähdä miten se vaikuttaa eri maissa. Onneksi nyt olette turvallisesti takaisin kotona karanteenissa.

Kiitos, kun piristät päivääni kommentillasi!