sunnuntai 26. heinäkuuta 2020

Kesäpäivä Turussa

Voiko matkatunnelmaan päästä omassa kotikaupungissa? En tiedä johtuiko kevään koronakotoilusta vai muusta, mutta kesäinen päivä ystävän kanssa pitkin Turkua kävi ihan lomamatkasta. Aina ei tarvitse lähteä kauas, kun lähelläkin on niin paljon kaikkea puuhaa ja nähtävää. Ilmatkin olivat kohdillaan.

Vein ystäväni Turun vierailullaan vesibussiajelulle. Se toimii kuin bussi eli on eri pysäkkejä missä tulla kyytiin (jos vain mahtuu) ja jäädä pois kyydistä. Parasta on, että hintakin on vain bussilipun verran ja tietysti upeat maisemat.

Suuntasimme Martinsillan kupeessa olevalle pysäkille. Jos joutuu odottamaan niin kannatta istahtaa kahville Cafe Ankkaan. Täältä saa Turun parhaat munkit, kuten minulle on aikoinaan ystävät mainostaneet.

Nautimme kauniina päivänä kannelta maisemia. Väliä seilaa kaksi alusta M/S Ruissalo ja M/S Jaarli. Yhden suuntainen matka kokonaisuudessaan kestää n. 45 minuuttia.

Me menimme ihan päätepysäkille asti eli Ruissalon kansanpuistoon. Nautimme hieman virvokkeita ja pientä purtavaa kauniissa kahvilarakennuksessa Villa Promenadessa. Ruissalosta löyty paljon kauniita ja idyllisiä kahviloita sekä kaunista luontoa.

Tästä päätimme kävellä Ruissalon kasvitieteelliseen puutarhaan. Tällä kertaa kävelimme vain ulkona puutarhassa. Se on ihan ilmaista puuhaa. Kiersimme puutarhaa ihaille erilaisia kasveja ja kukkasia. Tuolloin osa alppiruusuista kukki vielä komeana ja atsaleat loistivat upeudellaan.

Haaveilimme, että olisi pyörillä päässyt jatkamaan matkaa. Ja juuri eilen luinkin, että nyt on föllärit eli fölipyöriä tuotu myös Ruissaloon kesän ajaksi. Täytyypä ensi reissulla jatkaa sitten matkaa pyörällä.

Bussi oli juuri ehtinyt mennä, kun tarkastelimme aikatauluja. Seuraavaa olisi saanut odottaa tunnin verran. Päätimme kävellä takaisin rantaan ja mennä jokilautalla myös toiseen suuntaan.

Matkustimme taas päätepysäkille asti. Sieltä kävelimme ihan lähellä olevaan föriin, jolla pääsimme joen toiselle puolelle. Siitä jatkoimme kohti funikulaaria ja Kakolan mäkeä. Kakolan sisäpihalta löytyy ravintola Kakolanruusu, leipomo Bakeri Å ja myöhemmin aukeava hotelli ja kylpylä. Alueella on myös kahvipaahtimo Frukt Coffee Roasters ja Kakola Brewing Company, josta voi ostaa hyviä oluita. Löytyy myös pieni Kakolan sisustus- ja lahjatavaraliike.

Hieman sivummassa (funikulaarilta tullessa oikealle nurkan taakse) on entinen vankilan johtajan rakennus. Sen toisessa päädyssä toimii kahvila. Sieltä saa hyviä herkkuja. Miten olisi funikulaarileivos tai Kakolan kakku, jossa on pystyssä viila. Kahvin voi valita vankilan johtajan tapaan hienommasta kupista ja se sisältää myös santsikupin tai juoda vangin tapaan peltimukista.

Omassa kotikaupungissakin voi viettää upean kesäpäivän lomaillen. Turusta ei onneksi heti tekeminen ja näkeminen lopu.

Onko sulla joku lempikohde Turussa?

Pysyt paremmin mukana matkassa, kun seuraat blogia facebookissa ja Instagramissa!

4 kommenttia:

1. Näinhän se menee, että lähelläkin on usein kivoja paikkoja ja mukavaa, mutta ne usein jäävät välistä. Minun on pitkään pitänyt käydä Helsingissä sellaisella hop on hop off -turistibussiajelulla, mutta monen vuoden yritys ei ole vielä toteutunut. Ehkä vielä loppukesästä pitäisi tämä toteuttaa!

VastaaPoista
  2. Tässähän tulee ihan ikävä Ruissaloa! Seuraavan Turku-retkemme listalla on sillä suunnalla ainakin ravintola Maininki, josta äskettäin katsoin Netflixin jakson sarjassa Restaurants On the Edge -sarjassa (olisiko Ravintolat näköalalla tms. suomeksi) ja olisi nähdä millaiseksi se muuttui oikeasti, vai muuttuiko :-)

3. Kylläpäs Kakolan aluetta onkin kehitetty! Olen asunut Turussa useamman vuoden ja kaupungissa on aina ihana käydä ystäviä tapaamassa. Viimeksi tuli käytyä Ruissalossa, joten seuraavaksi voisin mennä tutustumaan uudistuneeseen Kakolan alueeseen.

4. Olin aikeissa vierailla Turussa pääsiäisenä, mutta koronan vuoksi reissu siirtyi keväältä loppukesälle. Kakolan alue kiinnostaa ja sinne aion ainakin suunnata, mutta Turku on minulle muutenkin melko vieras kaupunki, joten on kiva lähteä tutustumaan siihen ihan turistina :)

VastaaPoista

Kiitos, kun piristät päivääni kommentillasi!