torstai 26. huhtikuuta 2018

Muutoksia suunnitelmiin, viikonloppumme

Meidän viikonloppu meni aika eri tavalla kuin olimme suunnitelleet. Aina ei mene niin kuin Strömsössä. Nythän oli Lapsimessut-viikonloppu, jonne olimme tehneet suunnitelmia. Lauantaille oli myös varattu päivä Tallinnassa -matka.

Viime tiistaina ennen puolta yötä poika oksensi ensimmäisen kerran. Siinä vaiheessa olin vielä melko toiveikas viikonlopun suunnitelmien toteutumisesta. Useipäiväksi n mahatauti menee melko nopeasti ohi.

Mun ja pojan oli tarkoitus perjantaina mennä loppu Helsinkiin Messukeskukseen Lapsimessuille. Poika oli sinänsä hyvässä kunnossa, mutta ruoan pysymisestä sisällä ei ollut ihan täyttä varmuutta.

Anopilla ei ollut onneksi mitään tärkeää menoa, joten sain pojan hoitoon sinne. Menimme perjantaina junalla, kuten oli tarkoituskin. Junan lähdettyä Turusta jännitin matkaa sillä siinä oli paljon ohjelmaa. Salon asemalla mun piti käydä asemalaiturilla hakemassa äidiltäni avain, jolla pääsen siskoni asunnolle Lauttasaareen. Seuraavana Karjaa. Siellä piti poika ja lastenrattaat jättää pois. Itse jatkoin matkaa kohti Pasilaa ja Messukeskusta.

Pysähdykset menivät onneksi hyvin, kun olin ajoissa valmiina odottamassa asemalle tuloa. Juna oli Pendolino, joten siellä on rappuset eli ei ole esteetöntä kulkua. Mennessäni junaan henkilökunta vinkkasi mistä kohtaa kannattaa tulla vaunuun sisään ja auttoivat nostamaan lastenrattaat.

Mulla oli bloggaajapassi Lapsimessuille. Ehdin kiertämään alueen parissa tunnissa pikaiseen läpi. Kirjoitan vielä erillisen postauksen Lapsimessuista.

Messujen jälkeen suuntasin keskustaan. Sekin oli oma seikkailunsa, kun selvitin millä ja miten pääsen keskutaan. Ja mistä hankin lipun. Kännykkään ei mahdu yhtään appia lisää. Ärsyttää, kun joka paikkaan pitäisi ladata omat sovelluksensa. Kyllä mä noin tunnin päästä löysin itseni keskustasta muutaman mutkan kautta.

Meneillään sattui olemaan Syö -helsinki päivät, jolloin joissain ravintoloissa saa kivoja annoksi vain kymmenellä eurolla. Mä nyt en mitään varauksia tehnyt. Ekassa paikassa näytti olevan jonoa sen verran, että käännyin jo ovella. Suuntasin toiseen tuttuun ravintolaan, josta pienen jonotuksen jälkeen sain paikan. Ihana syödä rauhassa ja nauttia viinilasillisen ääressä.

Siitä suuntasin sitten metrolle ja kaupan kautta siskoni kämpille Lauttasaareen. Jalat oli aika loppu, mutta onneksi sisko asuu ihan Koivusaaren aseman läheisyydessä. Sain siis olla siellä ihan yksin, kun sisko oli viikonlopun poissa kämpiltä. Mieheni tuli myös Helsinkiin, mutta hänen junansa tuli vasta niin myöhään keskustaan, että menin jo edeltä kämpille. Pientä luxusta miehelle, kun on nyt ollut kaksi viikonloppua peräkkäin ettei hänen tarvitse ajaa Pietarsaari-Turku-Pietarsaari -väliä.

Merikeskus on kiinnostava kohde koko perheelle.
Aamulla aikaisin menimme satamaan ja lähdimme kohti Tallinnaa. Pari tuntia laivassa meni nopeasti kierrellen ja pientä aamupalaa syöden.

Maissa otimme taksin ja keula kohti Kalamajan aluetta, Lentosatamaa. Tilataksi maksoi 8€. Lentosatama on kiva vanhaan vesitasohalliin perustettu merikeskus museo. Taidanpa kirjoittaa tästäkin ihan oman postauksen, sillä siellä oli niin paljon nähtävää ja koettavaa. Sanon nyt vain, että vierailemisen arvoinen paikka. Juttuja siis tulossa!

Sitten otimme taas taksin Vanhaan kaupunkiin. Ihailimme hieman toria ja menimme syömään tunnelmalliseen Olde Hansaan. Siellä on ehkä vähän kalliimpaa kuin muutoin paikallinen hintataso, mutta miljöö ja erilainen ruoka ovat sen valttikortteja. Viime kerrasta tuossa ravintolassa onkin varmaan kymmenisen vuotta. Tai enemmänkin!

Shoppailujen jälkeen suuntasimme illaksi Tammisaareen. Siellä kaikki oli sujunut hyvin (paitsi oli kerran oksentanut). Poika oli innoissaan tuliaisista. Ehti olla vähän aikaa hereillä ja käydä saunassa meidän kanssa. Vaihdoimme kuulumisa iltaherkkujen ääressä appivanhempieni kanssa.

Sunnuntaina oltiin leikkipuistossa, katsomassa junia ja vietiin pappa Tammisaaren juna-asemalla. Fammo vei mut ja pojan illemmalla Karjaalle. Siellä hyppäsimme junan kyytiin, johon meidän oli alkuperäisten suunnitelmien mukaan tarkoitus mennäkin (tosin Helsingistä). Sunnuntaina olisi pitänyt mennä vielä koko perheen kanssa Lapsimessuille. Toivottavasti sitten ensi vuonna.

Muutoksia suunnitelmissa, mutta pääsin kuitenkin käymään messuilla ja matkaakaan ei tarvinnut perua. Positiivisella asenteelal niin pienet muutokset ei haittaa.

Tietysti vähän harmi, kun poika ei päässyt niihin mukaan. Toisaalta olihan se kiva välillä viettää kahdenkeskistä laatuaikaa miehen kanssa. Puhumattakaan siitä, että olin perjantaina Helsingissä yksin shoppailemassa ja syömässä.

4 kommenttia:

1. Huh! Olipa meno ja tapahtumia! 😊

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, monenlaista oli, mutta onneksi kaikki sujui lopulta parhain päin.

Mukavaa viikonloppua! :)

Poista
  2. Teillä on riittänyt hulinaa 😄 Mutta kiva että kaikki meni lopulta hyvin!

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä!
      Mutta tosiaan lopulta kaikki hyvin :D

Kivaa alkanutta viikkoa!

Poista

Kiitos, kun piristät päivääni kommentillasi!