maanantai 15. helmikuuta 2016

Lentäen lapsen kanssa

Ai että miten se lentomatka sitten sujui? No mäpä kerron tässä teille vähän miten meidän lento Helsinki-Vantaalta Teneriffalle sujui ja sieltä takaisin. Tuo lentohan kestää hieman yli kuusi tuntia. Mä olin jo etukäteen varautunut erilaisiin tilanteisiin taaperon kanssa lentokoneessa. Tein siitä vähän ennen matkaa blogipäivityksenkin Lentokoneessa taaperon kanssa. Nyt tuntuu, että ihan turhaan mietin niitä asioita, kun kaikki meni niin hyvin. Toisaalta jos en niitä olisi miettinyt niin varmasti olisi ollut jotain ihan kauheeta huutoa koko matka...

Yritettiin, että Staffan saisi leikkiä ja liikkua mahdollisimman paljon lentokentällä ennen koneeseen menoa. Hän ei kuitenkaan halunnut pahemmin juosta vapaana vaan olla äidin sylissä tai kärryissä. Me oltiin kentällä hyvissä ajoin. Matkatavarat ja kärryt sai nopeasti laitettua eteen päin ruumaan (näillä siis erilliset linjat). Matkarattaille saatiin ilmaiseksi läpinäkyvä suojamuovi. Ystävällinen virkailija auttoi meitä pussittamisessa.

Lapsiperheille löytyi ihan erillinen turvatarkastuslinja ja siihen pääsikin näppärästi ilman jonottamista. Meillä oli Staffanille (1v4kk) mukana purkkiruokia, rusinoita, naksuja ja soijamaitoa käsimatkatavaroissa. Asettelin ne vain läpivalaisusta menevään muovilaatikkoon, joihin kaikki läpivalaisusta menevät pienemmät tavarat, takit jne. laitetaan. Laukussani ne oli mulla varmuudeksi erillisessä muovipussissa jos hajoaa tms. Maitopurkit ja tuttipullo (jossa oli maitoa sisällä) tutkittin tarkasti läpivalaisussa muutaman kerran uudelleen, mutta kaikki sujui silti näppärästi ja virkailija oli oikein mukava.

Mentiin kahvilaan istuman ja ottamaan hieman aamupalaa. Staffan sai samalla hieman jaloitella ja leikkiä vieressä olevassa leikkipaikassa. Vieressä oli myös mikro asiakaskäyttöön, joten saimme näppärästi lämmitettyä Staffanin ruoat. Kentältä voi myös ostaa lisää koneeseen syömistä ja juomista, mutta meillä oli tarpeeksi jo lähikaupasta ostettu. Varsinkin, kun lapsella on allergiaa niin ei tiedä löytyykö hänelle sopivia tuotteita kentältä. Lentokentällä tuotteet on myös usein aika hintavia.

Jatkoimme pikku hiljaa kohti lähtöporttia. Portin lähellä oli toinen leikkipaikka, jossa vietimme viime hetket ennen lentokoneeseen menoa ja vaihdoimme vaipan siellä olevassa vessassa.

Me ei saatu lentokoneessa paikkoja appivanhempien läheltä, kun olimme tilanneet matkat eri aikaan. Me ei ostettu Staffanille omaa istumapaikkaa, kun on vielä niin pieni ettei se ole pakollista. Koneessa oli muutama vapaa istumapaikka ja ystävällinen lentoemäntä teki paikan Staffanille niin saimme olla hieman väljemmin.

Nousun ajan syötin Staffanille rusinoita, jotta korvat eivät menisi lukkoon. Mä ja Frej jauhettiin kummatkin purukumia. Staffanilla oli hieman kuumetta jo edellisenä yönä, joten annoimme juuri ennen nousua nestemäistä Panadolia hänelle.

Staffanilla oli sopivasti päiväunien aika, joten hän nukahti melko helposti. Välillä hän vähän söi ja joi ja hieman leikki noin puolen tunnin ajan. Sitten hän taas nukkui loppumatkan. Vaikka hänellä oli oma istumapaikka niin pidimme häntä pääosin sylissä nukkumassa. Staffanin nukkuessa mä ja Frej ehdittiin hyvin nauttia lentokoneen hulppeista ruoista ja juomista ;) Mulla oli mukana lukemista ja ristisanatehtäviä. Suurimman osan ajasta taisin kyllä surffata netissä lentokoneessa olevan wi-fi yhteyden kautta.

Tulomatkalla me ei oltu niin paljon ajoissa kentällä. Siellä oli kuitenkin aika paljon jonoa, joten emme siellä katsoneet ollenkaan leikkipaikkoja. Staffanin vaipan kävimme vaihtamassa lastenhoitohuoneessa/inva-wc:ssä (ihan toimiva, mutta aika karun näköinen). Turvatarkastuksessa ei näyttänyt olevan niin tarkkaa vauvan ruokien ja juomien kanssa (tai sitten heillä oli paremmat läpivalaisukoneet). Kerran vain laittoi läpi, kun Hki-Vantaalla useamman kerran katsottiin. Teneriffan päässä virkailijamies vähän katsoi silmillään hassunnäköistä maitopurkkia (olisikohan ollut jotain soijamaitoa tms.) ja laittoi takaisin muiden tavaroidemme sekaan, kun sanoin, että on lapselle. Katsoimme vähän Tax-Free kauppoja ja sitten siirryimme alakertaan, jossa on ruokapaikat ja lähtöportit. Ostettiin juomista ja hampurilaisateriat sekä ruokittiin Staffan. Sitten kiirehdittiinkin jo lentokoneeseen.

Meillä oli iltapäivälähtö Teneriffalta, joka oli Suomessa noin 00.15. Tällä kertaa lentokoneessa Staffan leikki, söi ja joi, ihmetteli ihmisiä ja katsoi lastenohjelmia, joita Frej oli ladannut tabletille. Noin puolet ajasta hän oli hereillä ja loppumatkan Staffan sitten nukkui mun ja välillä Frejn sylissä yöuniaan. Käytävän toisella puolella oli perhe jo vähän isomman lapsen kanssa. He kehuivatkin miten hyvin meillä oli mennyt lento pienen taaperon kanssa. Tulipa hyvä mieli! =)

Suomen päässä lentokentällä oli hiljaista, kun saavuimme puolen yön jälkeen. Me kävimme vaihtamassa vielä ennen automatkaa Staffanin vaipan siistissä lastenhoitohuoneessa ihan matkatavarahihnojen lähellä. Lastenhoitohuoneessa soi ihana linnunlaulu, joka jatkoi matkan kesäistä fiilistä vielä harmaassa koto-Suomessakin. Sieltä tullessamme Fafa olikin jo löytänyt melkein kaikki matkatavaramme. Sitten vielä bussille, jolla pääsee autoparkkiin.

Olen tosi iloinen siitä miten hyvin noi matkat sujui ja meillä oli hyvin tilaa. Täytyy varmaan vielä laittaa jokin kiitosviesti lentoyhtiölle!